Irányított evolúciós megközelítés a fehérjék kölcsönhatásainak vizsgálatában

A februári Budapest Science Meetup-on Szakács Dávid (ELTE TTK Biokémiai Tanszék) arról beszélt, hogyan segít az irányított evolúciós kísérleti módszertan átlépni a klasszikus módszerek korlátain, a fehérjék és makromolekulák között létrejövő kölcsönhatások vizsgálatában.

A fehérjék makromolekulákkal, például más fehérjékkel vagy DNS-sel és kismolekulákkal kialakított kölcsönhatásai az összes életfolyamat alapját képezik. Ezeknek a kölcsönhatásoknak a részletekbe menő megértése az alapkutatásban és az alkalmazott kutatásban egyaránt fontos. A kölcsönhatásokban ugyanakkor a fehérjék részéről rengeteg aminosav oldallánca részt vesz, ami akadályt gördít a kölcsönható felszínek működésének klasszikus, mutációkon alapuló módszerekkel való feltérképezése elé a lehetséges kombinációk hatalmas száma miatt. Az irányított evolúciós módszerek lehetővé teszik ezeknek az akadályoknak a megkerülését: nagyon kevés előzetes információ alapján nagyon nagy felszíneket egyszerre vizsgálhatunk legyen a cél akár egy kölcsönhatás minden korábbinál alaposabb megértése, vagy újfajta kölcsönható molekulák, például terápiás monoklonális ellenanyagok kifejlesztése.