Hogyan tanulnak a tenyésztett idegsejtek a petri csészében?

Az áprilisi Budapest Science Meetup-on Schlett Katalin (ELTE TTK Élettani és Neurobiológiai Tanszék/Nemzeti Agykutatási Program) az idegsejtekben és szinaptikus kapcsolataikban tanulás során bekövetkező változásokról és azok hatékony kísérleti megfigyeléséről beszélt.

Az előadó összefoglalója:

Agyunkban életünk végéig folyamatosan zajlanak a tanuláshoz szükséges változások: kialakulhatnak vagy eltűnhetnek, megerősödhetnek, de gyöngülhetnek is a szinaptikus kapcsolatok. Ezeket a jelenségeket manapság már élő és szabadon mozgó állatokban is meg tudjuk jeleníteni, de a szabályozásban szerepet játszó molekuláris útvonalak töredékét sikerült csak eddig tisztáznunk.

Az előadásban bemutatom, hogy a tanulást kísérő sejtbiológiai változások nagy része a mesterséges körülmények mellett, petri csészében nevelt idegsejtekben is kiváltható. Így lehetőségünk van arra, hogy az egyes idegsejtek, illetve a petri csészében kialakuló idegsejt-hálózatok működését irányító hatásokat kísérletes módszerekkel azonosítsuk és a szabályozásban betöltött szerepüket megértsük.

A címlapi kép forrása: Dr. Sam Nayler és Prof. Ernst Wolvetang, őssejt kísérleti csoport, Ausztrál biomérnöki és nanotechnológiai intézet.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.