Személyre szabott kezeléssel a leukémia és limfóma hatékonyabb gyógyításáért

A novemberi Budapest Science Meetup-on Dr. Kiss Richárd (MTA-SE Lendület Molekuláris Onkohematológia Kutatócsoport, Semmelweis Egyetem, I. sz. Patológiai és Kísérleti Rákkutató Intézet) arról beszélt, hogyan segítik elő genetikailag személyre szabott gyógyszeres terápiák a leukémia és limfóma gyógyítását. Ezen kívül szó esik a kutatócsoport által létrehozott krónikus mieloid leukémia (CML) információs weboldalról is.

A modern onkológiai kutatások célja az úgynevezett személyre szabott kezelések kialakítása, melyben az onkohematológia, vagyis az orvostudomány a vérképző- és nyirokrendszer rosszindulatú megbetegedéseivel foglalkozó ága mindig is élen járt. A krónikus mieloid leukémia (CML) volt az első daganatos betegség, melynek a genetikai háttere felfedezésre került, ez később elvezetett ezen betegség célzott kezeléséhez, mely az onkológia mindeddig legnagyobb sikertörténete, és így a CML a személyre szabott kezelés igazi modellbetegségéve vállt.

Munkacsoportunk leukémiákban és limfómákban olyan genetikai markereket keres, melyek segítségével lehetővé válik a betegség kimenetelének pontosabb becslése, a kezelés hatékonyságának megítélése, vagy akár új terápiás célpontok meghatározása, vagyis a személyre szabott kezelés megteremtése minél több hematológiai kórképben, mely végső soron a betegek életkilátásait javítja.

;