1 nyomós érv amellett, hogy folyóírást tanítsanak az iskolában

A kézírás oktatása hosszú idő óta viták tárgyát képezi, hiszen - mondják az ellenzői - egy teljesen idejétmúlt dolog, amit az iskola után egyébként sem fogunk soha használni, akkor pedig minek erőltetni. Kétségtelen, hogy akár hat szubjektív okot is lehet találni, hogy miért ellenezzük a kézírás iskolai oktatását, de ha objektívan akarjuk megvizsgálni a kérdést, akkor azt kellene megnézni, hogy segíti-e a kézzel írás például a tanulást, vagy sem.

Alig két éve pont ebből a célból Pam Mueller és Daniel Oppenheimer amerikai egyetemistákat vizsgált különböző helyszíneken (Princeton, UCLA) egy viszonylag egyszerű paradigma segítségével: TED videókat mutattak a diákoknak, akiknek később tényszerű (pl. "Mennyi ideje létezett az indus-völgyi civilizáció?"), illetve fogalmi (pl. "Hogyan különbözik az egyenlőség kérdésének megközelítése a japán és svéd társadalomban?") kérdésekre kellett választ adniuk. (A vizsgálat során a laptopok nem kapcsolódtak az internetre, hogy kizárólag "rendeltetésszerűen" használják őket a diákok és a Facebook, Twitter stb. figyelemelvonó hatását minimalizálni lehessen.)

A laptopon illetve folyóírással történő jegyzetelés utáni teljesítmény tényszerű (factual) és fogalmi (conceptual) kérdések esetében. (Forrás: Psychological Science)

Az eredmények minden esetben egybe vágtak: ugyan laptopon a diákok hosszabb jegyzeteket készítettek, amikor egy tanulási periódus után a kérdések megválaszolására került a sor, sokkal rosszabbul teljesítettek, mint kézzel író társaik.

A dolog egy lehetséges miértjére is fény derült, amikor jobban megvizsgálták a jegyzeteket: a laptopon jegyzetelők hajlamosak voltak szinte szó szerint leírni, amit hallottak (akkor is, ha külön utasítást kaptak, hogy ne ezt tegyék), míg a tollal író társaik gyakrabban írtak az elhangzottakat szintetizáló jegyzeteket, ami előfeltétele lehet az anyag mélyebb elsajátításának. A "laptop vs. folyóírás" kérdése - sarkítva - tehát úgy is feltehető, hogy a diákok gépíró-skilljeit akarjuk fejleszteni, vagy szintetizáló gondolkodásra akarjuk sarkallni őket.

Mueller és Oppenheimer következtetése elég egyértelmű:

"A laptopok osztályteremben való használatát egészséges elővigyázatossággal kell kezelnünk; növekvő népszerűségük ellenére a laptopok többet árthatnak, mint amennyit használnak."

UPDATE: És hogy mennyire nincs új a nap alatt, azt az mutatja, hogy mindezt tébégé már bő egy hete megírta :D.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.